Stereo Visual Culture

Stereo Visual Culture

The research project Stereo Visual Culture aims to characterize the visual culture of stereoscopy in Portugal based on its photographic images and the corresponding specialized discourses in the nineteenth and twentieth centuries.

Project Website

About

The motivation for this project is related to the fact that the contemporary visual culture is strongly investing in techniques and devices which expand the visuality beyond the purely optical experiences: The immersive environments of virtual reality games, the tactile interaction with several screens and the 3D techniques are major stakes of the current visual industries to seduce the spectators, involving the participation of their bodies and perceptions. Stereoscopic photography of the late nineteenth and early twentieth century was structured from a program very close to our contemporary visual culture, standing out as a remarkable landmark of its archaeology. This project, therefore, aims to resume the reflection on a medium which has been abandoned by the popular or artistic usage of photography, as well as insufficiently studied in Portugal. It is studying a significant part of the collections of stereoscopic photography available in Portuguese public archives and museums, as well as the discourses about stereoscopy published in newspapers and magazines specialized in photography from 1869 to 1945.

Sobre

O projeto de investigação Stereo Visual Culture tem como objectivo caracterizar a cultura visual da estereoscopia em Portugal a partir das suas imagens fotográficas e dos discursos especializados que as acompanharam nos séculos XIX e XX. A sua motivação decorre do facto de a cultura visual contemporânea estar a investir fortemente em técnicas e dispositivos que expandem a visualidade para além das experiências puramente ópticas: os ambientes imersivos dos jogos de realidade virtual, a interacção táctil nos diversos ecrãs e as técnicas 3D são grandes apostas das actuais indústrias visuais para seduzir o espectador, implicando a participação do seu corpo e das suas percepções. A fotografia estereoscópica do final do século XIX e das primeiras décadas do século XX estruturou-se a partir de um programa muito próximo ao da cultura visual contemporânea, destacando-se como um marco assinalável da sua arqueologia. Este projeto pretende assim recuperar a reflexão sobre um medium que foi abandonado pelos usos populares ou artísticos da fotografia, assim como muito pouco estudado em Portugal. São objecto deste estudo uma parte significativa das colecções de fotografia estereoscópica disponíveis nos acervos públicos portugueses, assim como os discursos sobre a estereoscopia publicados em jornais e revistas especializadas em fotografia desde 1869 até 1945.

Ongoing projects

Comunimedia
Prodigi
Evolutio
MediaCult-PT
Modelação de Utilizadores e Audiências
Digital Media
ADOPT-DTV
Audiovisual Strategic Business Planning
Envolvimento Cívico Feminino
A influência da publicidade nas Crianças

Support and Partners

Universidade Lusófona
ECATI
FCT
FNAC

Get in touch: