Skip to main content
Universidade Lusófona

PUBLICATIONS

Book Chapters

  • Banha, F., Graça, A. R., & Banha, F. (2024). Bringing lessons from the Tourism Creative Factory ideation programme to the entrepreneurship education classroom. In Routledge eBooks (pp. 23–28). https://doi.org/10.4324/9781003390817-5
  • Barata, H., Alves, J. (2024). "4 fevereiro de 2022 - uma obra videográfica acerca das imagens contingentes. In Frame[scapes] - para uma geocinemática. Stolen Books.
  • Bogalheiro, M. (2024). "A câmara-testemunha e o mundo (in)suspeito das imagens operativas". In FRAME[scapes] - para uma geocinemática. Lisboa, Portugal: Stolen Books.
  • Bragança de Miranda, J. (2024). "Verde, que te quiero verde...". In FRAMES [SCAPES] PARA UMA GEOCINEMÁTICA. Stolen Books
  • Graça, A. R., & Cunha, P. (2024). Film and Economics: Paradigms and Disruption in Non-English Language Cinemas. Film International: Journal of World Cinema.
  • Cerqueira, C., Taborda, C., & Pereira, A. S. (2024). Movimentos feministas glocais: Ações de resistência nas redes e nas ruas. In Cidadania Digital e Culturas do Contemporâneo.
  • Pereira, R. (2024). Entre abril e desabril. In Brandão, S. D. (Coord.), 50 abris (pp. 01-02). Porto, Portugal: Truz-Truz.
  • Pimenta, C. M. (2024). Creation and loneliness. In Onde está o relâmpago que vos lamberá as vossas labaredas (pp.289-293). Nuizis Zobop - Inst. De Filosofia da Universidade do Porto.
  • Sá, A., Lewis-King, M., & do Mar, M. (2024). Encounter. Sala Fernando Lopes / Universidade Lusófona de Lisboa.
  • Santos, C. (2024). A contemporânea 'Matriz dos Três E's': Emancipação, Empoderamento e Engajamento dos Consumidores. In S. Balonas & I. Ferreira (Coord.), A Publicidade na Era da Hiperestimulação (pp.17-31). UMinho Editora/Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade.

Scientific articles

  • Aleixo, P., & Abrantes, J. (2024). Proprioceptive and strength exercise guidelines to prevent falls in the elderly related to biomechanical movement characteristics. Healthcare, 12(2), 186. https://doi.org/10.3390/healthcare12020186
  • Almeida, V., Macedo, L., Zanete, R. (2024). A Tendency to Forget: repairing the past to resist forgetting. Interview with the artist Ângela Ferreira. Vista - Revista de Cultura Visual 13.
  • Capoano, E., Costa, P. R., & Balbé, A. (2024). Mediatised engagement with the environmental debate on Twitter. The Journal of International Communication, 1–23. https://doi.org/10.1080/13216597.2024.2332231
  • Capoano, E., Balbé, A. D., & Costa, P. R. (2024). Is there a “Green Moral”? How young people’s moral attributes define engagement with narratives about climate change. Social Sciences, 13(3), 145. https://doi.org/10.3390/socsci13030145
  • De Sousa, V. (2024). As ciências sociais e humanas e a hermenêutica no estudo da ‘portugalidade’. Revista Ciências Humanas, 17(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2024.v17.n1.a979
  • De Sousa, V. (2024). Lo que existe en los museos se puede mostrar de otra manera. Revista PH, 1(111), 76–77. http://dx.doi.org/10.33349/2024.111.5476
  • De Sousa, V. (2024). O percurso difícil das lusofonias. Revista Philorosae nº 3 - Revista de Filosofia e Cultura do Centro de Artes e Cultura (CECA) da Universidade Nacional de Timor-Lorosae, 3(1), 47–66. https://doi.org/10.5281/zenodo.10460963
  • Lopes, P. (2024). Sustainability in fashion and the upcycling movement. Fashion Sustainability. Springer.
  • Macedo, L.; Moreira, N.; Rodrigues, V. (2024). "You can steal everything from me". Jorge de Sena in the media between freedom of Thought and the Portuguese-Speaking Cultural Community". Comunicação e Sociedade Special.
  • Marcelino, L., Fernandes, P. M. A., & Cerqueira, J. (2024). Learning engagement in a pre-alpha version of an educational game: Evaluation and proposed solutions. International Journal of Games and Social Impact. https://doi.org/10.24140/ijgsi.v2.n1.02
  • Neves, J. C., Sousa, C., & Casimiro, C. (2024). Developing and validating a qualitative tool for playtesting service learning-based accessible games: A comprehensive approach. EAI Endorsed Transactions on Creative Technologies, 10. http://dx.doi.org/10.4108/eetct.4854
  • Obregon Sierra, A., & Rodrigues Costa, P. (2024). Wikipedia y los centros educativos de enseñanza superior de Portugal. Observatorio (OBS), 18*(1). https://doi.org/10.15847/obsOBS18120242308
  • Oliveira, A. F., Maneta, M., Brites, M. J., & Ribeiro-Rodrigues, V. (2024). How is Portugal addressing disinformation? Results of a mapping of initiatives (2010-2023). Observatorio (OBS*), 18(5). https://doi.org/10.15847/obsOBS18520242444
  • Pacheco, C., Guimarães, A., Grilo, M., & Lamy, S. J. B. (2024). Estratégias de comunicação e cobertura midiática da Violência Obstétrica: O caso de uma associação em Portugal. Revista Ação Midiática - Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, Ed 27 Jan-Jun. https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica
  • Pereira, A. S. (2024). Beyond non-linearity: Tracing Pulp Fiction's structure and meaning. Journal of Science and Technology of the Arts, 15(2), 192–197. https://revistas.ucp.pt/index.php/jsta/article/view/15918
  • Ribeiro, F., Silva, S., & Perona, J. J. (2024). Estudar o desconhecido, publicar o possível? A resposta à pandemia da covid-19 nas principais revistas Scopus em Ciências da Comunicação. Palabra Clave. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.3
  • Ribeiro, O. M., & Ribeiro, F. (2024). O imaginário internacional a partir da primeira página: O contributo da Revista Seara Nova na transição da ditadura para a democracia em Portugal. Revista Prâksis, 1, 126–152. http://dx.doi.org/10.25112/rpr.v1.3579
  • Sampaio-Dias, S., Silveirinha, M. J., Garcez, B., Subtil, F., Miranda, J., & Cerqueira, C. (2024). “Journalists are prepared for critical situations … but we are not prepared for this”: Empirical and structural dimensions of gendered online harassment. Journalism Practice. https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2250755
  • Silva, S., Araújo, D. da S., Ribeiro, F., & Araújo, C. S. (2024). Vacinar ou arriscar? A mensagem da Organização Mundial de Saúde para promover a vacinação contra a covid-19. Saúde e Sociedade. https://doi.org/10.1590/s0104-12902024220584pt
  • Sá, A. (2024). Transdisciplinarity, composition, expression: Reflections on a spherical way of thinking. Leonardo, 57(1), 33–39. http://dx.doi.org/10.1162/leon_a_02472
  • Sá, A. (2023). Transdisciplinarity, composition, expression: Reflections of a spherical way of thinking. Leonardo, 57(1). https://direct.mit.edu/leon/article-abstract/doi/10.1162/leon_a_02472/117719/Transdisciplinarity-Composition-Expression?redirectedFrom=fulltext

Conference papers

  • Barroso, I., & Sousa, C. (2024). Videogame students in Portuguese higher education: Perceptions, motivations, and playing habits – a case study. In Communications in computer and information science (pp. 49–58). https://doi.org/10.1007/978-3-031-51452-4_4
  • Cruchinho, A., Reis, B., Ramilo, T. (2024). New Ways of Ageless Fashion: Project Development in Class Context. In: Cunha, J., Broega, A.C., Carvalho, H., Providência, B. (eds) Advances in Fashion and Design Research II. CIMODE 2023. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43937-7_31
  • Cruchinho, A., Reis, B., Ramilo, T. (2024). New Ways of Ageless Fashion: Project Development in Class Context. In: Cunha, J., Broega, A.C., Carvalho, H., Providência, B. (eds) Advances in Fashion and Design Research II. CIMODE 2023. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43937-7_31
  • Cruchinho, A., Rito, C., & Barata, J. (2024). Knowledge of Traditional Techniques in the University Education of Fashion Design. In J. Cunha, A. C. Broega, H. Carvalho, & B. Providência (Eds.), Advances in Fashion and Design Research II.. Proceedings of the 6th International Fashion and Design Congress, CIMODE 2023, October 4–6, 2023, Mexico City, Mexico (pp. 316–322). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43937-7_28
  • Vaz, S., Cruchinho, A. (2024). #1st_Composition# - The Artistic Performance as an Integral Part of a Fashion Show. In: Cunha, J., Broega, A.C., Carvalho, H., Providência, B. (eds) Advances in Fashion and Design Research II. CIMODE 2023. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43937-7_3

 

Oral presentations

  • Carrilho, J. M. M. (2024, February 7), O Som na era da Inteligência artificial, XXVI Semana Internacional do Cinema e Artes dos Media, Universidade Lusófona, Lisboa, Portugal.
  • De Sousa, Vítor (2024, February 20). As Identidades culturais num mundo globalizado. Identidades transnacionais e transculturais. A interculturalidade. Comunicação por convite no quadro da XXX Edição Semana Cultural Professor Abel Salazar/Encefalocultura, Associação de Estudantes do Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Porto, Portugal.
  • De Sousa, Vítor (2024, January 24). Viajar no tempo no Museu Nacional de Etnologia. Entre as marcas da “portugalidade” imperial e a moçambicanidade pós-colonial. XIII Congresso da Sopcom - Comunicação, Culturas e Comunidades, GT Comunicação Intercultural, SOPCOM, Braga.
  • De Sousa, Vítor (2024, January 25). Research in Social Sciences and Humanities: The contribution of Hermeneutics to the study of “Portugality”. 8th World Conference on Qualitative Research (WCQR2024). WCQR, África do Sul.
  • Figueira, A. (2024, August). The Impact of Artificial Intelligence in Portuguese Higher Education. 16th ESA Conference European Sociological Association, Porto, Portugal.
  • Figueira, A. (2024, January 24). "Unlikely heretics - processes of symbolic degradation of 'Putinist' generals in the Portuguese media". XIII Congresso da SOPCOM, SOPCOM, Braga, Portugal.
  • Figueira, A. (2024, January 25). "Media financing and contracts with the public sector: business models and the independence of journalism". XIII Congresso da SOPCOM, SOPCOM, Braga, Portugal.
  • Figueira, A. (2024, July 24). "O uso do questionário para observação da movimentação online e offline de uma rede de netativismo pela educação". 13º Congreso Iberoamericano de Investigación Cualitativa, Galoá.
  • Lamy. Sónia (2024, February 1). Colectivos e Movimentos Feministas no Espaço (pouco) Público dos media tradicionais. III Congresso Internacional do CIEG: Estudos de Género, Feministas e sobre as Mulheres: Conhecimento, Políticas Públicas e Justiça Social, CIEG/ISCSP, Lisbon, Portugal.
  • Lamy. Sónia (2024, January 26). Os feminismos no espaço de opinião: pistas sobre as vozes publicadas nos jornais digitais. XVIIICongresso da SOPCOM - Comunicação, cultura e comunidades, Universidade do Minho/CIES, Braga, Portugal.
  • Macedo, Lurdes (2024, February 20). Jorge de Sena visiting Mozambique (1972): Commemorating Camões in opposition to the regime. Caminhos da Historiografia: Instrumentalização do passado, comemorativismos e outras ritualizações. Historiografia e Nacionalismos, Azores University, Ponta Delgada, Portugal.
  • Macedo, Lurdes (2024, January 24). A proposal for reading the dynamics of culture in Mozambique during late colonialism (1945-1975). SOPCOM, Braga, Portugal.
  • Macedo, Lurdes (2024, January 26). Towards an (inter)cultural community of the Portuguese language: a reflection on Jorge de Sena's contribution. SOPCOM, Braga, Portugal.
  • Marcelino, Lília (2024, January 18). What an early numerical competence screener measure tells us about Portuguese children's mathematics achievement at earlier ages - a quantitative study on first-grader children. Seventh Lisbon Research Workshop on Economics, Statistics and Econometrics of Education, ISEG - Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa, Lisbon, Portugal.
  • Marcelino, Lília (2024, January 4). What an early numerical competence screener measure tells us about Portuguese children's mathematics achievement at earlier ages - the importance of early diagnosis. (In)Sucesso na matemática: uma inevitabilidade?, EdThink & PISA para as Escolas, Amadora, Portugal.
  • Müller, Mariana (2024, January 25). Jovens, algoritmos e culturas noticiosas digitais. XIII Congresso Sopcom - Comunicação, Culturas e Comunidades, Universidade do Minho, Braga, Portugal.
  • Müller, Mariana (2024, January 25). YouNDigital: continuidades e rupturas no consumo de notícias por jovens em Portugal. XIII Congresso Sopcom - Comunicação, Culturas e Comunidades, Universidade do Minho, Braga, Portugal.
  • Oliveira, Ana F. (2024, January). "Mas isso entre amigos e namorados é normal" - Abordar as relações interpessoais na sala de aula através da educação para os media. XIII Congresso da Sopcom - Comunicação, Culturas e Comunidades,  SOPCOM, Braga.
  • Oliveira, Ana F. (2024, January). Exploring adolescents' citizenship perspectives and experiences in schools - Digital Narratives as a Research Method. 8th World Conference on Qualitative Research, Online.
  • Oliveira, Ana F., Castro, T.S. (2024, January). Pré-adolescentes, usos dos media e promoção de competências mediáticas: resultados do relatório nacional do projeto europeu ASAP. XIII Congresso da Sopcom - Comunicação, Culturas e Comunidades, SOPCOM, Braga.
  • Pereira, A. S. (2024, February 1). Desafios dos feminismos em Portugal: Uma análise da Plataforma 8M. III Congresso Internacional do CIEG, "Estudos de Género, Feministas e sobre as Mulheres: Conhecimento, Políticas Públicas e Justiça Social", CIEG - Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa, Lisbon, Portugal.
  • Pereira, A. S. (2024, February 1). Do Brasil a Portugal: Uma discussão das características transnacionais e glocais do #EleNão nos media. III Congresso Internacional do CIEG, "Estudos de Género, Feministas e sobre as Mulheres: Conhecimento, Políticas Públicas e Justiça Social", CIEG - Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa, Lisbon, Portugal.
  • Pereira, A. S. (2024, February 19). From Research to Revolution: Media, Artivism, and the Power to Transform. Public Lecture, University of Saint Joseph, Macau.
  • Pereira, A. S. (2024, January 24). Entre o passado e o futuro dos ativismos feministas em Portugal: uma análise da plataforma da Greve Feminista Internacional. XIII Congresso SOPCOM, "Comunicação, Culturas e Comunidades", Universidade do Minho, Braga, Portugal.
  • Pereira, A. S. (2024, January 25). "#MeToo a [chegar/chegou/morreu]" - Estória(s) de um movimento e seu esquecimento em tempos de mediatização profunda em Portugal, XIII Congresso SOPCOM, "Comunicação, Culturas e Comunidades", Universidade do Minho, Braga, Portugal.
  • Pereira, A. S. (2024, March 11). Two presentation sessions of the booklet "History of Feminist Activisms in Portugal" and workshops with students at Escola Profissional de Economia Social - EPES, Escola Profissional de Economia Social - EPES, Porto, Portugal.
  • Pereira, A. S. (2024, March 21). Presentation session of the booklet "History of Feminist Activisms in Portugal" and workshop with around 150 secondary students at Multimeios Center in Espinho. Multimeios Center in Espinho, Espinho, Portugal.
  • Pereira, A. S. (2024, March 6). Presentation of the booklet "History of Feminist Activisms in Portugal" and workshop with students at Lusófona University. Lusófona University, Porto, Portugal.
  • Rodrigues, Vanessa (2024, February 19). From Research to Revolution: Media, Artivism, and the Power to Transform. From Research to Revolution: Media, Artivism, and the Power to Transform, University of Saint Joseph, Macau.
  • Silva, Célia Taborda (2024, February 1). Desafios dos feminismos em Portugal: uma análise da plataforma 8M (Challenges of feminisms in Portugal: an analysis of the 8M platform). Congresso Internacional do Centro Interdisciplinar de Estudos de Género, ISCSP, Lisboa, Portugal.      
  • Vasconcelos, Soraya (2024, March 25). Expor a pesquisa: como passar do papel para a parede e quais as vantagens? O caso do projeto “O impulso fotográfico” no MUNHAC. MUSEUS, EDUCAÇÃO E INVESTIGAÇÃO JORNADAS DE PRIMAVERA ICOM PORTUGAL, ICOM - International Council of Museums, Portugal, Lisboa, Portugal.
  • Vidakovic, Lea (2024, January 15). "Trambling" animated installation. 8th performing conference, ZeKaeM, Youth theater, Zagreb, Croatia.
  • Woolf, Natalie (2024, December 8). (Some) Expanded Practices: A View On Materialities as Non-fiction and Memory. EXPOSIUM NON-FICTION ANIMATION & MEMORY. LUCA School of Art. Campus: Sint-Lukas Brussels, Brussels, Bélgica.

Academic journals

 

Artistic production

Sá, A., Lewis-King, M., & do Mar, M. (2024). Encounter. Sala Fernando Lopes / Universidade Lusófona de Lisboa.